WSTĘP
Wychowanie przedszkolne w Polsce ma długoletnią i piękną tradycję. W ostatnich latach zmienił się jednak obraz polskiego przedszkola . Jest to przede wszystkim placówka szeroko otwarta nie tylko dla dzieci, ale uwzględniająca także potrzeby i oczekiwania rodziców i środowiska . Niezmiernie ważne jest wspomaganie
i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
O NASZEJ PLACÓWCE
Placówka zlokalizowana jest w dwóch budynkach:
ul.Dąbrowskiego 21a, oraz na ul. Ogana 2.
Budynki i przylegające do nich ogrody przedszkolne wyposażone są w nowy sprzęt do zabaw i znajdują się na terenie ogrodzonym. W budynku na ul. Dąbrowskiego funkcjonują trzy grupy: 3,4,5; – latki. Natomiast w budynku na ul. Ogana 2, funkcjonuje pięć grup: 3,4,4-5,5 – latki.
Przedszkole zatrudnia 22 osoby, w tym 12 nauczycieli
( w tym dyrektor, katechetka, nauczyciel rytmiki, angielskiego ) i 10 pracowników administracji i obsługi. Nauczyciele systematycznie podnoszą kwalifikacje, uczestniczą w warsztatach, kursach i szkoleniach.
BAZA PRZEDSZKOLA
Placówka posiada odnowione sale dydaktyczne, hol, szatnie, zaplecza kuchenne, sanitarne i administracyjne oraz pomieszczenia pomocnicze. Wszystkie sale posiadają pomoce dydaktyczne, gry, plansze, zabawki i inne. W salach zorganizowane są kąciki stale i tematyczne.
WARUNKI PRACY I CELE PEDAGOGICZNE
Nasze przedszkole jest kolorowe i przytulne. Wszystkie zainteresowane dzieci mają zapewnione uczestnictwo w zajęciach artystycznych rozwijających zainteresowania naszych wychowanków. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym.
Dobra baza, estetyka pomieszczeń i otoczenia oraz bogata oferta edukacyjna:
- Zajęcia umuzykalniające – rytmika
- Język angielski
- Gimnastyka korekcyjna
- Zajęcia kompensacyjne
- Kółka zainteresowań: szachowe, taneczne, teatralne
dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę.
W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy dziecko – jego dobro, poznanie wychowanków
i planowanie działań tak, aby każde dziecko mogło rozwijać się harmonijnie.
KONCEPCJA PRACY MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 7 W KNUROWIE
„PRZEDSZKOLE JEST MIEJSCEM DOBREJ ZABAWY, MĄDROŚCIĄ, SZCZĘŚCIEM, RADOŚCIĄ”.
Punktem wyjścia do opracowanej koncepcji są wieloletnie doświadczenia placówki z realizacji Planu Rozwoju Przedszkola na lata:2003/04 – 2009/10 oraz stała ewaluacja zadań, co skutkowało następującymi działaniami przedszkola:
- funkcjonowanie kółka tanecznego
- funkcjonowanie kółka teatralnego
- codzienne obcowanie dziecka z literaturą
W roku szkolnym 2013/2014, po analizie badań ankietowych przeprowadzonych z rodzicami, Rada Pedagogiczna podjęła decyzję o kontynuacji wcześniejszej koncepcji pracy dotyczącej zainteresowań teatralnych oraz czytelniczych poprzez zabawy z literaturą, poezją i prozą dziecięcą, zabawy parateatralne, których celem jest rozwijanie aktywności i twórczości dzieci, rozszerzając ją jednak o treści z zakresu ekologii, mając na celu budowanie postaw proekologicznych oraz wrażliwości i świadomości ekologicznej u dzieci. Rozszerzając koncepcję przedszkola wzięto po uwagę:
- funkcjonowanie kółka ekologicznego
- udział w różnego typu akcjach i przedsięwzięciach o charakterze społeczno – ekologicznym
W związku z powyższym nasza wizja otrzymuje brzmienie:
WIZJA PRZEDSZKOLA
Działania ekologiczne, formy teatralne oraz zabawy z literaturą (poezja, proza) – inspiracją do twórczego, mądrego i empatycznego wychowania.
HASŁO
„UCZYNIĆ DZIECKO AKTYWNYM, TWÓRCZYM, MYŚLĄCYM, WRAŻLIWYM I OTWARTYM”
NASZA MISJA
W naszym przedszkolu dziecko:
- nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodniez jego indywidualnymi potrzebami możliwościami
- rozwija uzdolnienia artystyczne w sferze werbalnej, plastyczno –technicznej i muzyczno – ruchowej na drodze twórczej aktywności
- podejmuje działania twórcze zmierzające do uzewnętrzniania swoich uczuć i przeżyć w plastyce, muzyce, tańcu, śpiewie i różnych formach teatralnych
- wyraża własne myśli, doświadczenia i wrażenia odbierane z rzeczywistości i świata literatury
- pobudza fantazję i wyobraźnię
- zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy
- podejmuje działania proekologiczne na rzecz zwierząt oraz naszej
- uwrażliwia się na współczesne problemy ochrony środowiska
- przewiduje wpływ własnego zachowania na życie innych ludzi
- kształtuje własną świadomość ekologiczną
- dba o zdrowie swoje oraz innych osób w swoim otoczeniu
ZMIERZAMY DO:
Wychowania samodzielnego, kreatywnie myślącego, otwartego na kontakty z otoczeniem, umiejącego współdziałać z innymi, świadomego ekologicznie, rozwiniętego absolwenta przedszkola.
SYSTEM WARTOŚCI:
TWÓRCZOŚĆ – dziecko wyzwoli swoją ekspresję w pracach artystycznych; odbiera twórczość innych i potrafi ją odczuwać, zinterpretować i rozwijać, jest oryginalny w swoich działaniach.
WYTRWAŁOŚĆ – podjęte działania doprowadza do końca, jest wytrwały w swoich postanowieniach.
DOSKONAŁOŚĆ – dąży do rozwijania swoich umiejętności i sprawności, jest poszukujący i twórczy.
SZCZĘŚCIE – praca daje mu radość i satysfakcję, tworzy z pasją i zapałem.
ODWAGA – swoje prace prezentuje w sposób jasny i pewny; nie boi się sięgać po nowe wyzwania; pokonuje trudności i wyciąga z nich wnioski.
PIĘKNO – dziecko dostrzega wartości w sztuce ( literatura, plastyka, muzyka, taniec )
EMPATIA – podejmuje działania ekologiczne na rzecz dobra zwierząt oraz ogółu
ALTRUIZM – działa dla dobra innych, nie oczekując za to nagrody
AKTYWNOŚĆ – bierze aktywny udział w przedsięwzięciach społeczno – ekologicznych, przeciwdziałając tym samym wszechobecnej bezczynności, i „społecznemu” znieczuleniu
CELE PRZEDSZKOLA
- Rozwijanie postaw twórczych dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i umożliwianie kontaktu z literatura i sztuką,
planety i zwierząt - Przygotowywanie dziecka do roli widza i aktora poprzez uczestnictwo w przedstawieniach teatralnych, pokazach filmowych i koncertach muzycznych
- Wyzwalanie różnorodnej aktywności dzieci podczas zabaw tematycznych, twórczych i zabaw w teatr, inscenizowanie literatury dziecięcej
- Stwarzanie sytuacji do dokonywania oceny postępowania bohaterów literackich, rozróżnianie bohatera pozytywnego i negatywnego oraz rozumienie pojęć: dobro i zło
- Wzbogacanie wiedzy i słownictwa dzieci oraz umiejętności budowani dłuższych wypowiedzi na określony temat, Kształtowanie odpowiednich zachowań społecznych na terenie przedszkola i poza nim
- Kształcenie wrażliwości estetycznej
- Kształtowanie wrażliwości na krzywdę innych istot
- Wzbogacanie wiedzy na temat zagrożeń wnikających z działalności człowieka dla środowiska naturalnego oraz wskazywanie możliwych rozwiązań
- Kształtowanie właściwych postaw i zachowań proekologicznych
- Poszerzanie wiedzy na temat zależności zachodzących między
- Rozwijanie wiedzy na temat zasad zdrowego żywienia
- Kształtowanie umiejętności twórczego wykorzystania zdobytej
- Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi partnerami na rzecz organizmami a ich środowiskiem życia wiedzy i umiejętności na rzecz ochrony środowiska ochrony środowiska
- Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola
SPOSOBY REALIZACJI CELÓW:
- Tworzenie sytuacji sprzyjających swobodnemu wyrażaniu swoich przeżyć w różnorodnych formach scenicznych
- Udział dzieci w profesjonalnych przedstawieniach teatralnych na terenie przedszkola i poza nim
- Dni teatru w przedszkolu – przegląd inscenizacji i teatrzyków przygotowanych przez grupy
- Wprowadzenie w każdej grupie zwyczaju czytania i opowiadania baśni, bajek i bajeczek, recytowania wierszy – dokonywanie oceny postępowania bohaterów literackich
- Organizowanie wyjść i wycieczek na różnego rodzaju wystawy, wernisaże organizowane w mieście
i okolicach - Stwarzanie wychowankom możliwości udziału w konkursach, przeglądach i innych formach współzawodnictwa
- Podejmowanie działań o charakterze ekologicznym na terenie przedszkola – zbieranie surowców wtórnych, segregacja śmieci, organizowanie imprez, udział w marszach, dokarmianie ptaków zimą
- Organizowanie zbiórek karmy oraz innych artykułów dla schronisk dla bezdomnych zwierząt działających
w regionie - Udział w różnego typu rejonowych oraz ogólnopolskich konkursach, kampaniach, programach, akcjach
i przedsięwzięciach o charakterze ekologicznym - Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi (ekologiem, leśnikiem, pracownikiem schroniska dla zwierząt, weterynarzem itp.)
- Zachęcanie rodziców do działań na rzecz przedszkola
Tematyka dotycząca realizowania w przedszkolu zagadnień wpisuje się w zagadnienia podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie
- odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem, umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami
Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie
- wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność)
- potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia
SYLWETKA ABSOLWENTA
Wszystkie podjęte działania realizowane za pomocą ustalonych celów, zmierzają do wypracowania sylwetki absolwenta przedszkola.
Dziecko kończące edukację przedszkolną:
- podejmuje zabawy tematyczne oraz zabawy twórcze inspirowane literaturą, obejrzanym przedstawieniem
- aktywnie uczestniczy w przedstawieniach teatralnych i koncertach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim
- występuje w inscenizacjach podczas uroczystości przedszkolnych,przyjmując określone role
- inscenizuje (lub podejmuje próby) utwory literackie z zastosowaniem gry aktorskiej, kukiełek, pacynek, sylwet itp.
- aktywnie uczestniczy w gromadzeniu i przygotowywaniu teatralnych rekwizytów
- wykorzystuje werbalne i niewerbalne środki wyrazu
- jest zainteresowane nauką i literaturą i sztuką
- wykazuje się wiedzą na temat poznawanych utworów literackich i wypowiada na ich temat
- dokonuje moralnej oceny zachowania i postępowania bohaterów literackich z odpowiednim jej uzasadnieniem, wyodrębnia postaci negatywne i pozytywne
- jest aktywne w podejmowaniu działań, lubi działania twórcze
- potrafi określić swoje odczucia
- radzi sobie z trudnościami (nie zniechęca się, gdy mu się coś nie uda, podejmuje próby radzenia sobie z zadaniem)
- cieszy się z własnych osiągnięć i odczuwa satysfakcję gdy samodzielnie wykona zadanie
- współpracuje w grupie (podporządkowuje się poleceniom, normom, umie współdziałać z innymi)
- orientuje się w zasadach zdrowego żywienia
- rozumie konieczność niesienia pomocy bezdomnym zwierzętom, a także dokarmiania zwierząt w czasie zimy
- segreguje śmieci
- podejmuje działania nie wpływające negatywnie i szkodliwie na otaczające je środowisko naturalne
- dba o środowisko naturalne, w którym żyje